Problem-Based Learning in Civic and Ethics of Secondary Education

Authors

  • Norma Noemy Ramírez Núñez SEP

DOI:

https://doi.org/10.56375/ve4.1-42

Keywords:

problem-based learning, competencies, teacher, student

Abstract

Summary

The research purpose was to identify what competencies students develop when working with the Problem-Based Learning method (PBL method). The approach used was qualitative of exploratory-descriptive type. The study sample is non-probabilistic for convenience and homogenous from 153 students of first, second and third grade of a public middle school in the municipality of San Nicolás de los Garza, Nuevo León, Mexico. A survey designed in Google Forms was used. The survey was sent electronically and answered through a link that was provided at the time of its application. This survey collected the opinion of the students regarding their academic experience using the PBL method in the discipline of Civic and Ethics Education in the first trimester of the school year 2023- 2024. Based on the results obtained, it´s concluded that the role of the teacher as a guide, tutor or facilitator is decisive so that the active student and learning maker develop competencies such as: identification, analysis and problem solving, metacognition, collaborative work, creativity, research, self-direction, critical thinking, active participation, autonomy and effective communication.

Keywords: problem-based learning, competencies, teacher, student.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Referencias

Bermúdez, J. (2021). El aprendizaje basado en problemas para mejorar el

pensamiento crítico: revisión sistemática. Innova Research Journal, 6(2), 77-89. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1681

Branda, L. (2018). El aprendizaje basado en problemas. El resplandor tan brillante de otros

tiempos. En Sastre, G. (Ed.). El aprendizaje basado en problemas. Una nueva perspectiva de la enseñanza en la Universidad. Gedisa.

https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=fJecCwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT7&dq=+aprendizaje+basado+en+problemas&ots=SVhjqcogHd&sig=dnWze4v2YOMZAk6qYQRxUEIsQT4#v=onepage&q=aprendizaje%20basado%20en%20problemas&f=false

Díaz B., F. (2006). Aprendizaje basado en problemas. De la teoría a la práctica. Perfiles

educativos, 28 (111), pp.124-127.

https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982006000100007&script=sci_arttext

Guamán, V. y Espinoza, E. (2022). Aprendizaje basado en problemas para el proceso de

enseñanza-aprendizaje. Scielo 14(2)

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200124

Hernández, R., Mendoza, Ch., (2018). Metodología de la investigación científica. Las

rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Primera edición. McGraw Hill

Interamericana Editores.

Palta, N., Sigüenza, J. y Pulla, J. (2018). El aprendizaje basado en problema como

estrategia didáctica en el proceso de enseñanza. Revista Killkana Sociales. 2 (2).

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6538365

Rodríguez, N. (2017). Aprendizaje basado en problemas en el desarrollo del pensamiento

crítico y el rendimiento académico en Formación Ciudadana y Cívica, 2016 (tesis

doctoral). Repositorio de la Universidad Cesar Vallejo. pp. 225

https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/5338

Secretaría de Educación Pública, (2019). La Nueva Escuela Mexicana: principios y

orientaciones pedagógicas. Subsecretaría Educación Media Superior. pp. 1-24 https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacio%C3%ADn%20pedago%C3%ADgica.pdf

Secretaría de Educación Pública (2023). Sugerencias metodológicas para el desarrollo de

los proyectos educativos. Ciclo escolar 2022-2023.

https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2023/03/Sugerencias-Metodologicas-proyectos.pdf

UNESCO, (2015). ODS 4: Educación. Global Education Monitoring Report.

https://es.unesco.org/gem-report/node/1346

Valderrama, M., Castaño, G. (2017). Solucionando dificultades en el aula: una estrategia

usando el aprendizaje basado en problemas. Revista CUIDARTE, 8 (3). pp. 1907-1918

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=359552589018

Villalobos, V., Ávila, J., Olivares, S. (2016). Aprendizaje basado en problemas en química

y el pensamiento crítico en secundaria. Scielo 21 (69). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662016000200557&script=sci_arttext

Villarroel, V., Brieba, J., Galdamés, A. (s.f). 8 consejos para implementar el aprendizaje

basado en problemas (ABP). Universidad del Desarrollo

https://practicaspedagogicaspsicologia.udd.cl/files/2020/11/plantilla11_abp.pdf

Published

2024-05-07

How to Cite

Ramírez Núñez, N. N. (2024). Problem-Based Learning in Civic and Ethics of Secondary Education. Vectores Educativos, 4(1). https://doi.org/10.56375/ve4.1-42

Issue

Section

Artículos