Problem-Based Learning in Civic and Ethics of Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.56375/ve4.1-42Keywords:
problem-based learning, competencies, teacher, studentAbstract
Summary
The research purpose was to identify what competencies students develop when working with the Problem-Based Learning method (PBL method). The approach used was qualitative of exploratory-descriptive type. The study sample is non-probabilistic for convenience and homogenous from 153 students of first, second and third grade of a public middle school in the municipality of San Nicolás de los Garza, Nuevo León, Mexico. A survey designed in Google Forms was used. The survey was sent electronically and answered through a link that was provided at the time of its application. This survey collected the opinion of the students regarding their academic experience using the PBL method in the discipline of Civic and Ethics Education in the first trimester of the school year 2023- 2024. Based on the results obtained, it´s concluded that the role of the teacher as a guide, tutor or facilitator is decisive so that the active student and learning maker develop competencies such as: identification, analysis and problem solving, metacognition, collaborative work, creativity, research, self-direction, critical thinking, active participation, autonomy and effective communication.
Keywords: problem-based learning, competencies, teacher, student.
Downloads
References
Referencias
Bermúdez, J. (2021). El aprendizaje basado en problemas para mejorar el
pensamiento crítico: revisión sistemática. Innova Research Journal, 6(2), 77-89. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1681
Branda, L. (2018). El aprendizaje basado en problemas. El resplandor tan brillante de otros
tiempos. En Sastre, G. (Ed.). El aprendizaje basado en problemas. Una nueva perspectiva de la enseñanza en la Universidad. Gedisa.
Díaz B., F. (2006). Aprendizaje basado en problemas. De la teoría a la práctica. Perfiles
educativos, 28 (111), pp.124-127.
https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982006000100007&script=sci_arttext
Guamán, V. y Espinoza, E. (2022). Aprendizaje basado en problemas para el proceso de
enseñanza-aprendizaje. Scielo 14(2)
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200124
Hernández, R., Mendoza, Ch., (2018). Metodología de la investigación científica. Las
rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Primera edición. McGraw Hill
Interamericana Editores.
Palta, N., Sigüenza, J. y Pulla, J. (2018). El aprendizaje basado en problema como
estrategia didáctica en el proceso de enseñanza. Revista Killkana Sociales. 2 (2).
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6538365
Rodríguez, N. (2017). Aprendizaje basado en problemas en el desarrollo del pensamiento
crítico y el rendimiento académico en Formación Ciudadana y Cívica, 2016 (tesis
doctoral). Repositorio de la Universidad Cesar Vallejo. pp. 225
https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/5338
Secretaría de Educación Pública, (2019). La Nueva Escuela Mexicana: principios y
orientaciones pedagógicas. Subsecretaría Educación Media Superior. pp. 1-24 https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacio%C3%ADn%20pedago%C3%ADgica.pdf
Secretaría de Educación Pública (2023). Sugerencias metodológicas para el desarrollo de
los proyectos educativos. Ciclo escolar 2022-2023.
UNESCO, (2015). ODS 4: Educación. Global Education Monitoring Report.
https://es.unesco.org/gem-report/node/1346
Valderrama, M., Castaño, G. (2017). Solucionando dificultades en el aula: una estrategia
usando el aprendizaje basado en problemas. Revista CUIDARTE, 8 (3). pp. 1907-1918
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=359552589018
Villalobos, V., Ávila, J., Olivares, S. (2016). Aprendizaje basado en problemas en química
y el pensamiento crítico en secundaria. Scielo 21 (69). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662016000200557&script=sci_arttext
Villarroel, V., Brieba, J., Galdamés, A. (s.f). 8 consejos para implementar el aprendizaje
basado en problemas (ABP). Universidad del Desarrollo
https://practicaspedagogicaspsicologia.udd.cl/files/2020/11/plantilla11_abp.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Norma Noemy Ramírez Núñez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.