School support strategies implemented by parents of secondary school students.
DOI:
https://doi.org/10.56375/ve4.2-45Keywords:
study habits, academic performance, school support strategies, family, family support.Abstract
In this study, we investigate the school support strategies provided by parents to their third-grade secondary school children in Guadalupe, Nuevo León, during the second semester of the 2022-2023 school year. The objective is to improve the teaching-learning process (academic performance) and study habits; as well as determine if there is a relationship between both categories and establish more relevant effective educational interventions in the educational field of the student and the family factors that affect the student's learning. This article is approached through the qualitative method; using self-developed instruments and techniques such as: semi-structured interviews and questionnaires applied to 30 parents and 30 third-grade secondary school students; The data were analyzed with the Atlas.Ti 9 program, categorizing the responses into three categories: school habits and performance, school support strategies, and family factors. The results indicate that students lack study habits and established homework schedules, and receive little parental supervision. Parents feel little qualified to support their children academically. They agree that the main factors that influence learning are: family communication, the type of family, the motivation and attitude of the parents. The study concludes with recommendations to improve academic support strategies for both parents and students.
Downloads
References
Canales, D. (s/f). El desempeño y logro educativo de estudiantes de elite mexicana.1-10. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v09/ponencias/at10/PRE1178915105.pdf
Castrillón, M. R., y Soriano, F. M. (2017, enero) Análisis del apoyo académico familiar en estudiantes de educación básica secundaria en instituciones educativas del municipio de Tuluá en Colombia. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, (17), 129-154. https://doi.org/10.17561/reid.v0i17.3013
Chaparro, A., González, C., y Caso, J. (2016). Familia y rendimiento académico: configuración de perfiles estudiantiles en secundaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 53-68. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/774
Fernández-Lasarte, O., Goñi, E., Camino, I., y Ramos-Díaz, E. (2019, enero-abril). Apoyo social percibido e implicación escolar del alumnado de educación secundaria | Perceived social support and school engagement in secondary students. Revista Española de Pedagogía, 77(272), 123-141. https://doi.org/10.22550/REP77-1-2019-06
Fidias, G. A. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. (6a. ed.). Editorial Episteme.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6a. ed.). Mc Graw Hill Education.
Jiménez, A., y Mora, N. (Septiembre de 2018 a Agosto de 2019). Valoración del apoyo parental en estudiantes de Educación Secundaria Técnica de Tlaxcala. Debates en Evaluación y Currículum. Congreso Internacional de Educación: Evaluación 2018 4(4).
León, V., y Merchán, J. (2009-2010). Apoyo escolar que brindan los padres o tutores en el hogar y la actitud del estudiante de secundaria hacia la escuela. Memorias, 10.
Márquez, V. (julio 2016). Factores asociados al fracaso escolar en la educación secundaria de Huelva. Red Iberoamericana de Investigación sobre cambio y eficacia escolar. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 14(3) 131-144. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.3.007
McMillan, J., y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. (5a. ed.). Pearson Adisson Wesley. Gaibor, I. (2018). Tipos de Familia y Roles Familiares en los Adolescentes del Centro de Atención a Adolescentes en Conflicto con la Ley – Riobamba Construyendo la Nueva Justicia – Zona. N3” (CAACL)” [Tesis de licenciatura. Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales]. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/28892
Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2014). La participación de las familias en la educación escolar. https://eunec.eu/sites/www.eunec.eu/files/members/attachments/estudioparticipacion-cee_digital_r.pdf
Reyes, V. (2019). Predicción del éxito y el rendimiento académico en estudiantes dominicanos de tercero de secundaria: Un modelo procesual de variables contextuales y personales. [Tesis doctoral. Universidad de Valencia. Facultad de Psicología].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Norma Guadalupe Becerril Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.