La influencia de la ubicación del asiento en el comportamiento y aprendizaje de los estudiantes universitarios

Un estudio en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la UANL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56375/ve5.1-58

Keywords:

Aprendizaje, Comportamiento, Ubicación del asiento, Atención, Comunicación educativa, Psicología del aula

Abstract

This study examines the influence of classroom seat location on student behavior and learning outcomes at the Faculty of Communication Sciences of the Universidad Autónoma de Nuevo León. Drawing on cognitive theories, constructivism, and genetic-dialectical psychology, the research explores key variables such as attention, behavior, and accessibility within educational settings. The methodology involved direct and covert observation across three different classes, complemented by thematic questionnaires to assess learning. Results indicate that students seated in the front rows demonstrated higher levels of attention, participation, and academic performance, while those in the back were more prone to distraction and lower achievement. The study concludes that spatial positioning, visual contact with the instructor, and classroom design are significant factors in the teaching-learning process. Future research directions include examining contextual variables such as academic timing and non-verbal classroom dynamics.

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Author Biography

Francisco Saucedo Espinosa, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor e investigador en la Facultad de Ciencias de la Comunicación; miembro del Sistema Nacional de Investigadores e Investigadoras de la Secretaría de Ciencia, Humanidades, Tecnología e Innovación (SECIHTI).

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Published

2025-08-22

How to Cite

Dawson, L., & Saucedo Espinosa, F. (2025). La influencia de la ubicación del asiento en el comportamiento y aprendizaje de los estudiantes universitarios: Un estudio en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la UANL. VECTORES, 5(1). https://doi.org/10.56375/ve5.1-58

Issue

Section

Artículos