La influencia de la ubicación del asiento en el comportamiento y aprendizaje de los estudiantes universitarios
Un estudio en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la UANL
DOI:
https://doi.org/10.56375/ve5.1-58Keywords:
Aprendizaje, Comportamiento, Ubicación del asiento, Atención, Comunicación educativa, Psicología del aulaAbstract
This study examines the influence of classroom seat location on student behavior and learning outcomes at the Faculty of Communication Sciences of the Universidad Autónoma de Nuevo León. Drawing on cognitive theories, constructivism, and genetic-dialectical psychology, the research explores key variables such as attention, behavior, and accessibility within educational settings. The methodology involved direct and covert observation across three different classes, complemented by thematic questionnaires to assess learning. Results indicate that students seated in the front rows demonstrated higher levels of attention, participation, and academic performance, while those in the back were more prone to distraction and lower achievement. The study concludes that spatial positioning, visual contact with the instructor, and classroom design are significant factors in the teaching-learning process. Future research directions include examining contextual variables such as academic timing and non-verbal classroom dynamics.
Downloads
References
Ausubel, D. P. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Trillas.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall.
Bihari, B. (2022). Significance of Nonverbal Communication and Paralinguistic Features in Communication: A Critical Analysis. International Journal for Innovative Research in Multidisciplinary Fiel, 8 (4). http://dx.doi.org/10.2015/IJIRMF/202204029
Branden, N. (1994). Los seis pilares de la autoestima. Paidós.
Bruner, J. S. (1996). La educación, puerta de la cultura. Gedisa.
Bryle, K., Bonhoc, N., Ramis, D., Egali, K. y Arciosa, Z. (2023). Efecto de la disposición de los asientos en el aula en participación del estudiante. Departamento de Escuela Secundaria Superior
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Gibson, J. J. (1966). The senses considered as perceptual systems . Houghton Mifflin.
James, W. (1890). The principles of psychology (Vol. 1, ). H. Holt and Company.
James, W. (1890). The principles of psychology. Henry Holt and Company.
Kandel, E. R., Jessell, T. M., & Schwartz, J. H. (2000). Neurociencia y conducta. McGraw-Hill.
Knapp, M. L. (1982). La comunicación no verbal: El cuerpo y el entorno. Paidós Ibérica.
Marx, K. (1967). Tesis sobre Feuerbach. En La ideología alemana. Ediciones Sociales.
Mendoza, M. O. (2004). Guía para la elaboración del protocolo de investigación. Universidad de Texcoco. Recuperado el 18 de mayo de 2014, de http://www.scribd.com/doc/2411502/Guia-la-elaboracion-del-protocolo-de-investigacion
Piaget, J. (1970). La psicología del niño. Morata.
RAE. (2014). Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). Real Academia Española.
Román, W. y Gómez, E. (2023). Ambientación del aula como escenario estimulador en el aprendizaje de los estudiantes de pre-primario. Revista educare, 27 (1), https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/download/1893/1743/4425
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.
Salazar, J. M. (s.f.). Psicología social. Editorial Trillas.
Tudela, P. (1992). Procesos psicológicos básicos. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
UNESCO. (2009). Directrices sobre inclusión en la educación. París: UNESCO.
Vygotsky, L. S. (1968). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.
WAI. (2018). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. World Wide Web Consortium (W3C). https://www.w3.org/TR/WCAG21/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lewis Dawson, Francisco Saucedo Espinosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.