Estudio de los estilos de liderazgo en directores de educación básica
DOI:
https://doi.org/10.56375/ve4.1-34Keywords:
Leadership, Managerial characteristics, Basic Education, Primary school teacher, Educational administration, School managementAbstract
Leadership is a priority issue in educational policy worldwide, due to its relationship with the teaching-learning process. Specifically, principal´s leadership is considered the second key factor, after teaching performance that influences academic results. However, research has determined that not all leaderships share the same vision and depending on the type of leadership can have an impact on the results of educational institutions. The present work addressed a documentary review of the transformational model, congruent with the empowering leadership style. Using a quantitative methodology, the results of a survey of 50 elementary school principals in northern Mexico are presented to identify the predominant leadership style in their professional practice. We analyzed leadership styles and their relationship with the variables gender, age, and years of service. The results indicated that principals have a greater tendency towards empowering leadership. In addition, statistically significant differences were found between leadership style and gender, but not in age or length of service.
Downloads
References
Arnold, J. A., Arad, S., Rhoades, J. A., & Drasgow, F. (2000). The empowering leadership questionnaire: The construction and validation of a new scale for measuring leader behaviors. Journal of Organizational Behavior, 21, 249-269.
Bass, B. & Stogdill, R.M. (1990). Handbook of leadership (Trad. G. Rivera Gurrola). (3rd ed). New York: The Free Press.
Canavos, G. (1988). Probabilidad y estadística: aplicaciones y métodos. México: McGraw-Hill.
Castro, S. A., Flores, F., Cornejo, C. A. y Castro, M. A. (2019). Competencias de liderazgo que movilizan docentes en puestos directivos escolares de establecimientos educativos particulares subvencionados de la V Región de Chile. Revista Educación, 43 (2), 141-158. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.31834
Díez, E.J., Valle, R.E., Terrón, E. y Centeno, B. (2003). El liderazgo femenino y su ejercicio en las organizaciones educativas. Revista Iberoamericana de Educación, 33 (3), 1-19.
Dorta, D. & Cantero, M. (2018). Empowering and directive leadership styles. Journal of business cases and applications, 22, 1-6.
Gil, F., Alcover, C., Rico, R. y Sánchez, M. (2011). Nuevas formas de liderazgo en equipos de trabajo. Papeles del psicólogo, 32 (1), 38-47.
Haslam, S.A., Reicher, S. & Platow, M.J. (2011). The New Psychology of Leadership: Identity, Influence and Power.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2018). AR01.2c – Perfil de los directores de educación primaria. https://www.inee.edu.mx/evaluaciones/panorama-educativo-de-mexico-isen/ar01-2c-directores-primaria/
Leithwood, K. y Riehl, C. (2009). ¿Qué sabemos sobre liderazgo educativo? en K. Leithwood (coord.), ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Santiago de Chile.
Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. & Hopkins, D. (2006). Seven strong claims about successful school leadership. National College for School Leadership.
Leithwood, K., Harris, A. & Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership and Management, 28 (1), 27-42.
Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2019). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 1-18.
Ley General de Educación, [L.G.E], Nueva Ley, Diario Oficial de la Federación [DOF], 30 de septiembre de 2019, (México).
Ley General del Sistema para la Carrera de las Maestras y los Maestros, [L.G.S.C.M.M], Nueva Ley, Diario Oficial de la Federación [DOF], 30 de septiembre de 2019, (México).
López, G., Slater, C. y García, J.M. (2010). Prácticas de dirección y liderazgo en las escuelas primarias públicas de México. Los primeros años en el puesto. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8 (4), 32-49.
López, G., Slater, C., y García, J.M. (2006). Las prácticas de dirección y liderazgo en las escuelas primarias públicas. El caso de Rebeca. X Congreso Nacional de Investigación Educativa [en línea]. https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_14/ponencias/1383-F.pdf
Lorinkova, N. M., Pearsall, M. J., & Sims, H. P. (2013). Examining the differential longitudinal performance of directive versus empowering leadership in teams. Academy of Management Journal, 56, 573-596.
Lussier, R.N. y Achua, C.F. (2011). Liderazgo: Teoría, aplicación, y desarrollo de habilidades. México, D.F: CENGAGE Learning.
Madrigal, B.E. (2009). Liderazgo en B.E. Madrigal (coord.), Habilidades directivas. México, D.F: McGraw-Hill.
Martínez, M. (2012). Liderazgo potenciador y desempeño de seguridad percibido en la industria nuclear. Factores psicosociales intervinientes. [Tesis de doctorado, Universidad de Valencia]. https://roderic.uv.es/handle/10550/25815
Meza, M.C., y Flores, I. M. (2014). El liderazgo transformacional en el trabajo docente: Colegio Mier y Pesado, un estudio de caso. Revista Educación, 38 (1), 101-115. https://doi.org/10.15517/revedu.v38i1.14380
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014). El liderazgo escolar en América Latina y el Caribe. Un estado del arte en base a ocho sistemas escolares de la región. Chile: Imbunche Ediciones Ltda. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232799
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia y Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2022). La encrucijada de la educación en América Latina y el Caribe: Informe regional de monitoreo ODS4-Educación 2030. https://www.cepal.org/es/publicaciones/48153-la-encrucijada-la-educacion-america-latina-caribe-informe-regional-monitoreo
Pedrosa, I., Basterretxea, J.J., Robles, A., Basteiro, J. y García, E. (2015). Pruebas de bondad de ajuste en distribuciones simétricas, ¿qué estadístico utilizar? Universitas psychologica, 14 (1), 15-24.
Pozner, P. (2000). Liderazgo. Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. IIPE-UNESCO Sede Regional Buenos Aires-Argentina.
Rodríguez, C., Acosta, A. y Torres, C. (2019). Liderazgo directivo para la justicia social en contextos vulnerables: estudio de caso de directores escolares mexicanos. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 59 (2), 4-26. DOI: 10.4151/07189729-Vol.59-Iss.2-Art.1025
Romo, F. (2015). Perfil del líder. México: Trillas.
Rosales, A., Montes, A. y Figueroa, V. (2020). El liderazgo escolar en las políticas educativas latinoamericanas. Revista Espacios, 41 (33), 105-118.
Sánchez, I. D. (2017). Estilos de dirección y liderazgo en las organizaciones. Propuesta de un modelo para su caracterización y análisis. Colombia: Editorial Universidad del Valle.
Secretaría de Educación Pública. (2019). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacio%C3%ADn%20pedago%C3%ADgica.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2022). Marco para la excelencia en la enseñanza y la gestión escolar en la Educación Básica. Perfiles profesionales, criterios e indicadores para el personal docente, técnico docente, de asesoría técnica pedagógica, directivo y de supervisión escolar. http://public-file-system.usicamm.gob.mx/2023-2024/compilacion/EB/Marco_EB.pdf
Siliceo, A., Casares, D. y González, J. L. (1999). Liderazgo, valores y cultura organizacional. Hacia una organización competitiva. México: McGraw-Hill.
Smith, D. M. y Bell, A. H. (1997). Las once claves del liderazgo. México, D.F: Panorama Editorial.
Sugerman, J., Scullard, M. y Wilhelm. E. (2012). Las 8 dimensiones del liderazgo. Modelo DiSC. México: Grupo Editorial Patria.
Toro, I. D. y Parra, R.D. (2010). Fundamentos epistemológicos de la investigación y la metodología de la investigación. Cualitativa/cuantitativa. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Valenzuela, J., y Flores, M. (2012). Paradigmas de investigación. En J. Valenzuela, & M. Flores, Fundamentos de investigación educativa (Vol. 1, págs. 31- 49).
Zorrilla, M. y Pérez, G. (2006). Los Directores Escolares frente al Dilema de las Reformas Educativas en el Caso de México. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (4), 113-127.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Samantha Quiroz Rivera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.