Españpl Español

Español

Authors

  • Sulema Altagracia Nuñez unec

DOI:

https://doi.org/10.56375/ve4.1-35

Keywords:

Palabras clave: Acompañamiento - equipo de gestión - procesos de lectoescritura- enseñanza y aprendizaje - docentes y alumnos.

Abstract

Abstract                                                          

The main objective is to analyze the processes of accompaniment of the management team during the development of the teaching of literacy in the First Cycle of the Primary Level. The methodology used is quantitative. Data collection is done by creating a questionnaire and applying a survey, taking into account the population, which is made up of: eight (8); of which four (4) are established by the management team, and four (4) teachers, in the Yerba Buena Project Basic School, located on Pedregal Highway, Educational District 06-03, Jarabacoa. The conclusions are presented based on the objectives of the study where the teachers confirm with 75% that sometimes the management team complies with the protocol used in the processes of literacy accompaniment in the First Cycle of the Primary Level in the Educational center, while 25% reaffirm that never. In relation to the promotion of the participation of the teachers of the educational center, in the processes of accompaniment of literacy, the responses of the teachers, show the lack of compliance by the management team, in these actions, in that order the same . The management team appreciates in its responses that it is not complying with this action, to promote the participation of teachers in the literacy monitoring processes.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bernárdez-Gómez, A. (2021). Formación inicial de profesorado, el papel de los tutores de prácticas. Educatio Siglo XXI, 39(2), 419-442. https://doi.org/10.6018/educatio.412891

Cabero Almenara, J. y Llorente Cejudo, M. C. (2013), La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). EnEduweb. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación , 7 (2) pp.11-22. Disponible en http://tecnologiaedu.us.es/tecnoedu/images/stories/jca107.pdf

Cóndor, B. H., y Bunci, M. R. (2019). La evaluación al desempeño directivo y docente como una oportunidad para mejorar la calidad educativa. Cátedra, 2(1), 116–131. https://doi.org/10.29166/CATEDRA.V2I1.1436

De La Rosa C., (2020), Necesidades Específicas de Apoyo Educativo.Universidad Para Adultos.

Klingner, E. (2017). Administración del Personal en el Sector Público. México, ELIAC

Marquez, A. (2017). Sobre lectura, hábito lector y sistema educativo. Perfiles educativos, 3-18.

Moher, D., Shamseer, L., Clarke, M., Ghersi, D., Liberati, A., Petticrew, M., & Stewart, L. A. (2016). Ítems de referencia para publicar protocolos de revisiones sistemáticas y metaanálisis: Declaración PRISMA-P 2015. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 20(2), 148-160. https://dx.doi.org/10.14306/renhyd.20.2.223

Navarro-Montaño, M. J., Piñero-Virué, R., Jiménez Navarro, P., & Mateo Navarro, V. (2022). Estrategias didácticas con TIC en la formación del profesorado de Educación Primaria. Ciencia y Educación, 6(3), 21–33. https://doi.org/10.22206/

Pañagua, L., Martín-Alonso, D. & Blanco, N. (2021). Desarrollo de saberes experienciales y escritura de relatos en la formación docente, Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, RIFOP, 96(35.2), 29-46. https://doi. org/10.47553/rifop.v97i35.2.87363

Reyes T. (2016). Aplicación de las actividades lúdicas en el aprendizaje de la lectura en niños de educación primaria. Universidad Nacional Abierta. Venezuela. Recuperado desde https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/13789/2016000001489.pdf?sequence

Ruiz, D. (2015). “Incidencia del Acompañamiento Pedagógico en el desempeño de los docentes de educación secundaria del Colegio “Liceo Franciscano”, ubicado en el distrito No. 1 de la ciudad de Managua, departamento de Managua, durante el Primer Semestre del año 2015”, (Tesis de maestría). Universidad Nacional Autónoma De Nicaragua. Managua.

Santos J., Sánchez, Quezada Y., (2017).“Estrategias de apoyo de la gestión para los docentes de tercer grado de primaria en el proceso de lecto-escritura de la Escuela Primaria Dr. José Francisco Peña Gómez, distrito 10-06”. En la Universidad Abierta Para Adultos. (UAPA).

Santos-González, C. (2022). Atención a la diversidad e inclusión educativa: formación inicial del profesorado y autopercepción de competencias. Ciencia y Educación, 6(3), 7–20. https://doi.org/10.22206/cyed.2022.v6i3.pp7-20

YanaSalluca, M., y Adco Valeriano, H. (2018). Acompañamiento pedagógico y el rol docente en jornada escolar completa: Caso instituciones educativas Santa Rosa y Salesianos de San Juan Bosco - Puno Perú. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(1), 137–148. https://doi.org/10.18271/RIA.2018.337

Published

2024-05-07

How to Cite

Nuñez, S. A. (2024). Españpl Español: Español. Vectores Educativos, 4(1). https://doi.org/10.56375/ve4.1-35

Issue

Section

Artículos