Academic plagiarism

causes from the perspectives of university education students

Authors

  • José Luis Escalante Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña https://orcid.org/0000-0003-0874-3215
  • María Nely Calderón Mora Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña

DOI:

https://doi.org/10.56375/ve3.2-21

Keywords:

Keywords: Academic plagiarism; academic integrity; academic ethics; teacher training.

Abstract

With the development and insertion of artificial intelligence, academic plagiarism has once again been a topic of interest in many areas of the educational field, because these applications with advanced computer languages ​​facilitate the completion of study tasks without any intellectual effort. However, academic plagiarism is not an exclusive problem of this era of computer expansion, this practice has been recorded since ancient times. For this reason, the present investigation was oriented to identify the causes of plagiarism from the perspectives of university education students. A methodology with a quantitative approach was chosen in a non-experimental descriptive design. The study is basic and cross-sectional survey type. The survey technique was used with the questionnaire instrument. The questionnaire was adapted from the research by Sureda, Comas, and Morey (2009) on a multiple-choice estimation scale with three dimensions: student training in handling academic sources, student opinions regarding teacher training. to prevent plagiarism and causes to commit plagiarism. These dimensions are made up of 10 questions with the option to choose several reasons why students consider that they are plagiarizing.

It is collected in the main results of the research that plagiarism has multiple causes for students of education degrees, such as: lack of academic training for the management and integration of reference sources; poor time management to carry out learning assignments; by the types of jobs that teachers leave; by the accumulation of tasks that they have to carry out in a short time; because some teachers do not read in depth the tasks delivered and because of the comfort that plagiarism represents. It is concluded that academic plagiarism has several causes, it is a widespread practice in university centers and with the rise of new information and communication technologies, plagiarism has been understood in many areas of knowledge due to the facilities offered by these digital tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apaza, R. C. (2020). Programas de detección de plagio académico: conocimiento y empleo por parte del profesorado-Uso y consejos para su utilización. Apthapi, 6(1), 1862-1878.

Cantos, J. V. (2021). Percepción del plagio académico en estudiantes y docentes universitarios. RES NON VERBA REVISTA CIENTÍFICA, 11(1), 151-169. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v11i1.442

Castro-Rodríguez, Y. (2020) El plagio académico desde la perspectiva de la ética de la publicación científica. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED). 2020;31(4): https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi

Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Ruiz Rey, FJ, y De La Serna, MC (2021). Propuestas de los estudiantes para prevenir el plagio académico. IJERI: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, (16), 223–235. https://doi.org/10.46661/ijeri.6154

Cebrián-Robles, V.; Raposo-Rivas, M.; Cebrián-de-la-Serna, M. y Sarmiento-Campos, J.A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XX1, 21(2), 105-129, doi: 10.5944/educXX1.20062.

Diaz-Arce, D., Brito-González, J., Nieto-Trelles, V., y Muñoz, W. (2019). Efectos de la retroalimentación sobre la disminución del plagio académico en estudiantes de bachillerato. Revista Innova Educación, 1(4), 468–489. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.04.005

Durán, E. B., Álvarez, M., Unzaga, S., Salazar, N., Fernández Reuter, B., Lara, C., y Juárez, G. (2022). Modelos basados en inteligencia artificial y computación ubicua para la resolución de problemas en educación y otros dominios. In XXIV Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2022, Mendoza). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/144387

Escalante Jiménez, J. L. y Martínez, S. (2022). Causas del plagio académico en estudiantes universitarios de educación: percepción docente de una universidad dominicana. Revista Educare, 26(3), 47–62. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i3.1814

Espinoza Freire, E. E. (2020). El plagio un flagelo en el ámbito académico ecuatoriano. Revista Universidad y Sociedad, 12(3), 407-415. Espinoza Freire, E. E. (2020). El plagio un flagelo en el ámbito académico ecuatoriano. Universidad y Sociedad, 12(3), 407-415. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21194DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v8i1.5517

Espiñeira Bellíon, E. M., Pérez Crego, M. C. y Muñoz Cantero, J. M. (2022). Relación entre la falta de motivación y la comisión de plagio académico. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(2), 203–225. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21194

Fragoso Tejas, D. (2022). Plagio Académico. Ciencias Botánicas 1. Obtenido de https://www.botanicalsciences.com.mx/index.php/botanicalSciences/article/view/3136

García-Peñalvo, F. J. (2023). La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: disrupción o pánico. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, e31279. https://doi.org/10.14201/eks.31279

Leclercq, J. S. R. (2019). La importancia del manejo de las referencias bibliográficas en documentos académicos universitarios y la reducción de plagio académico. Revista Neuronum, 5(1), 140-142.

Llovera-López, Y., Aragón-Carretero, Y., y Cano-Olivares, P. (2023). Ciberplagio Académico entre el estudiantado universitario: un acercamiento al estado actual de la temática (2017-2020). Revista Colombiana de Educación, (87). DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num87-13143

Muñoz Cantero, J. M., Espiñeira Bellón, E. M., y Pérez Crego, M. C. (2022). Conceptualización del plagio académico desde la percepción de distintos agentes de la educación superior. Revista Innovaciones Educativas, 24(SPE1), 5-20.

Rodríguez, Y. C. (2020). El plagio académico desde la perspectiva de la ética de la publicación científica. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud 2020;31(4): e1520. https://acortar.link/pD1HEF

Sarmiento Campos, J. A., Ocampo Gómez, C. I., y Castro País, M. D. (2022). Estudio del plagio académico mediante escalamiento multidimensional y análisis de redes. Revista de educación. https://hdl.handle.net/11162/227383

Sureda Negre, J., Comas Forgas, R. L., y Morey López, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Ibero-americana de educación. N.º 50, pp. 197-220. https://acortar.link/pD1HEF

Vargas-Franco, A. (2019). Apropiación y plagio académico: Un estudio de caso sobre una estudiante debutante en la escritura en la educación superior. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 155-179. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6803001

Published

2023-09-27

How to Cite

Escalante, J. L., & Calderón Mora, M. N. (2023). Academic plagiarism: causes from the perspectives of university education students. Vectores Educativos, 3(2). https://doi.org/10.56375/ve3.2-21

Issue

Section

Artículos