La pandemia del COVID-19 y la mal prometida educación inclusiva: las TIC en la región de los valles (Jalisco)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56375/ve3.2-22

Keywords:

educación, pandemia, Tic

Abstract

The work presented here tries to investigate the challenge that the Mexican educational system had to face during the COVID-19 pandemic. To this end, two periods were established: one, prior to the aforementioned emergency situation and the second, during it, (between March 2020 and March 2021), a time interval that caused the isolation of millions of people in their homes before contagion health problem. Specifically, the schools were closed and the Valles region in Jalisco was added to the scenario, which will be the demarcation under study, focusing on primary, rural and public education establishments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barriga, F. (2014). Programa Tic y Educación Básica. Las políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina: Caso de México. UNICEF. Disponible en:https://docplayer.es/5244346-Programa-tic-y-educacion-basica-las-politicas-tic-en-los-sistemas-educativos-de-america-latina-caso-mexico.html

Chiodi, V. (2021). COVID-19 y Desigualdades en América Latina: ¿revés De Fortuna?. Mundos Plurales - Revista Latinoamericana De Políticas Y Acción Pública 8 (1):23-29.

CUMBRE DEL MILENIO (2000). https://www.cepal.org/es/temas/objetivos-de-desarrollo-del-milenio-odm/objetivos-desarrollo-milenio

Guzmán, C. (2022). Cambios en las condiciones, prácticas y relaciones maestros-estudiantes durante la pandemia por COVID-19 en los bachilleratos rurales mexicano. En Apuntes. Revista de Ciencias Sociales, 49 (92), pp.33-60.

INEGI (2020). Encuesta para la medición del impacto covid-19 en la educación (ecvid-ed) 2020. Disponible en:

https://www.inegi.org.mx/investigacion/ecovided/2020/#Datos_abiertos

Plan de Desarrollo de la Región Valles (2015-2025). Gobierno de Jalisco. Disponible en:

https://www.siapa.gob.mx/sites/default/files/10_plan_de_desarrollo_de_la_region_valles_modificado.pdf

UNESCO. Uso de tic en educación en américa latina y el caribe. Análisis regional de la integración de las TIC en la educación y de la aptitud digital (e-readiness). Disponible en:

http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002193/219369s.pdf

SEP. Programa habilidades digitales para todos. Libro blanco, 2009-2012. Disponible en:https://sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/2959/5/images/LB%20HDT.pdf

Pleyers, G. (2021). Movimientos sociales y ayuda mutua frente a la pandemia. En mundos plurales. Revista Latinoamericana de Políticas y Acción Pública. Vol.8, (1): pp. 9-22. FLACSO (Sede Ecuador).

UNESCO (2012). Uso de TIC en educación en América Latina y el Caribe: análisis regional de la integración de las TIC en la educación y de la aptitud digital (e-readiness). Disponible en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219369

Published

2023-09-27

How to Cite

Nuño Gutiérrez, M. R. (2023). La pandemia del COVID-19 y la mal prometida educación inclusiva: las TIC en la región de los valles (Jalisco). Vectores Educativos, 3(2). https://doi.org/10.56375/ve3.2-22

Issue

Section

Artículos